PIERDEREA VIRGINITĂŢII, Autobiografia lui Richard Branson

Chiar dacă îmi face plăcere să găsesc persoane care împărtăşesc cu mine admiraţia pentru un om sau un lucru, nu mă supăr nici dacă nu este nimeni care s-o facă. Pentru că nu am autoritatea de a face o recomandare care să fie şi demnă de luat în seamă, o să citez fragmente din publicaţiile londoneze care fac acest lucru.

Time:

Branson, care singur spune despre sine că este un aventurier capitalist, e un „generator” de idei de afaceri. Instinctele lui sunt acompaniate de puterea de a-i motiva pe cei care lucrează pentru el. Şi cui i-ar veni să spună „nu”? Branson face tot ce poate ca toată lumea să se distreze la fel de bine ca el.

Newsweek:

Branson îşi poartă faima şi banii cu mare har: n-are cravate, şoferi, nu merge prin cluburi la modă. Ce-l face ieşit din comun este însăţi natura unică a ambiţiei lui. Nu e interesat de putere, cel puţin nu de acea putere care presupune manipulare. Ce vrea el este să se simtă cât se poate de bine…

Gentlemen’s Quartely

Puţini oameni din lumea afacerilor sunt aşa de vii, de versaţi şi de noncoformişti ca Richard Branson. Probabil nu mai există un alt om de afaceri în preajma căruia să te simţi la fel de bine. El întruchipează mitul antreprenorului rebel şi aventurier.

Dacă aceste recomandări v-au făcut să citiţi cartea, vă mai dau şi eu un sfat: este mai ieftină dacă o cumpăraţi on-line, de pe siteul www.elefant.ro.

Mi s-a părut interesant faptul că Branson a fost (nu ştiu dacă mai este) dislexic. Dislexia înseamnă dificultatea de a învăţa cititul şi scrisul. Ceea ce nu l-a împiedicat să meargă mai departe în viaţă şi chiar să şi reuşească, deşi profesorii lui nu ştiau prea multe despre această boală. Un alt aspect pe care vreau să-l menţionez şi să arat cât de mult te poate influenţa o carte este că jocul murdar făcut de compania aviatică British Airways faţă de Virgin Airways m-a făcut să nu mai dau credibilitate primeia. Dacă şi de câte ori voi avea ocazia voi evita această companie numai pentru faptul că a încercat atâta timp să deţină monopolul pe piaţa britanică şi a recurs la mizerii faţă de nişte competitori mult mai mici. Dar iată câteva din principiile, concepţiile sau vorbele lui Branson apărute în această carte:

Nu îmi amintesc de vreun moment în care să nu fi simţit iubirea familiei mele. Eram o familie în care am fi făcut orice unii pentru alţii – şi încă mai suntem. Părinţii mei se adorau unul pe celălalt, iar în copilăria mea şi-au spus foarte rar vreun cuvânt tăios unul altuia.

Ai ocazia să trăieşti o singură dată, aşa că profită cât mai mult.

Părinţii ne-au tratat totdeauna ca pe nişte egali ale căror opinii erau la fel de valoroase ca ale lor.

În familia noastră, domina un sentiment extraordinar de muncă în echipă. Ori de câte ori ne găseam pe orbita mamei, trebuia să fim ocupaţi. Dacă încercam să scăpăm, spunând că avem altceva de făcut, ni se spunea răspicat că eram egoişti. Ca urmare, am crescut cu prioritatea de a pune nevoile altora pe primul plan.

Dislexia a fost o problemă pentru mine în toţi anii în care am mers la şcoală. Am reuşit să depăşesc cele mai importante dificultăţi antrenându-mă să mă concentrez. Problemele mele cu dislexia din copilărie m-au făcut mai intuitiv: când cineva îmi trimite o propunere scrisă, îmi dau seama că, în loc să urmăresc cu atenţie datele şi cifrele, imaginaţia mea captează şi dezvoltă ceea ce citesc.

Am descoperit că, numai atunci când foloseam numere concrete pentru a rezolva probleme concrete, matematica avea sens pentru mine.

O afacere trebuie să te facă să te implici, să simţi că e ceva distractiv şi să-ţi provoace creativitatea.

De obicei mă decid dacă pot să am încredere în cineva sau nu în primele 60 de secunde.

Înţelepciunea obţinută după consumarea unui eveniment este întotdeauna mai bună decât judecata de dinainte.

Aşa cum tind să mă decid cu privire la o persoană la câteva secunde după ce ne-am cunoscut, şi în cazul unei propuneri de afaceri mă decid în circa 30 de secunde dacă mă interesează sau nu. Mă bazez mai mult pe instinct decât pe o serie întreagă de date statistice. Asta s-ar putea datora faptului că, fiind dislexic, nu am încredere în cifre, părerea mea e că pot fi interpretate în aşa fel încât să demonstrezi orice.

Aş spune că îmi place să experiemtez în viaţă cât pot de mult. Aventurile fizice în care am fost implicat au adăugat o dimensiune specială vieţii mele, care a întărit plăcerea pe care o am de a face afaceri.

O acuzaţie de slăbiciune financiară poate deveni rapid o profeţie autoîndeplinită, în special când vine din partea unei surse distinse.

NU RIŞTI, NU CÂŞTIGI!

Distracţia e miezul felului în care îmi place să fac afaceri şi a stat la baza a tot ceea ce am făcut de la început. Mai mult decât orice altceva, distracţia este secretul succesului Virgin. Ideea conform căreia afacerile sunt distractive şi creative e împotriva spiritului convenţional şi cu siguranţă nu este ceva ce se învaţă la unele dintre şcolile de business unde afacerile presupun muncă grea.

Pentru a avea succes trebuie să fii pe piaţă, trebuie să te dai cu fundul de pământ, iar dacă ai o echipă bună în jurul tău şi o doză considerabilă de noroc, poţi să faci într-adevăr ceva.

Iată cum văd eu cartea asta: o istorisire cuprinzătoare a primilor 50 de ani de viaţă – anii de strădanie – dar şi ca pe o realizare şi o viaţă în evoluţie, o idee despre ce a fost important până acum în viaţa mea şi despre oamenii din jurul meu.

Poate că sunt un om de afaceri pentru că am înfiinţat şi administrat companii pentru profit, dar, când încerc să plănuiesc lucruri pentru viitor şi visez la produse şi firme noi, sunt un idealist.

Orice propunere de afaceri trebuie să fie amuzantă. Ador să concurez cu marile companii, în special când oferă produse costisitoare şi de slabă calitate.

Ca de obicei, când oamenii mă avertizează să nu fac ceva, dar eu mi-am pus deja în cap acel ceva, devin din ce în ce mai hotărât să încerc.

La fel ca în cazul tuturor afacerilor noastre, ca să mă extind pe un teritoriu nou am nevoie de un partener care cunoaşte atât domeniul dar care să poată şi investi dacă este de-acord să folosească brandul  Virgin.

Întotdeauna mi-am trăit viaţa prosperând datorită ocaziei şi aventurii. Unele dintre cele mai bune idei vin din senin şi trebuie numai să fii deschis pentru a le vedea virtuţile.

Eu sunt de felul  meu curios şi asta se explică şi în cazul afacerilor. Curiozitatea m-a condus de-a lungul multor căi neaşteptate şi m-a ajutat să cunosc mulţi oameni extraordinari.

Averea mea esenţială este un caiet de şcoală, de mărime standard. Îl duc cu mine peste tot şi îmi notez toate comentariile pe care le aud de la însemnări despre toate conversaţiile telefonice şi despre toate întâlnirile şi îmi schiţez scrisori şi liste de telefoane pe care le am de dat. Disciplina de a nota totul presupune că trebuie să ascult oamenii cu atenţie.

Ori de câte ori sunt în avion, în tren sau într-un magazin de discuri, mă plimb şi îi întreb pe oamenii pe care-i întâlnesc despre ideile lor pentru îmbunătăţirea serviciilor respective. Mi le notez şi, când ajung acasă, mă uit peste ce am scris. Dacă este o idee bună, pun mâna pe telefon şi o aplic.

Deşi are 40.000 de angajaţi, Virgin nu este un grup mare – este un brand mare alcătuit din multe companii micuţe. Pentru noii angajaţi contează cel mai mult. Dacă începi cu o forţă de lucru fericită şi motivată, e mult mai probabil să ai clienţi fericiţi.

Când este vorba despre înfiinţarea unei companii noi, unul dintre avantajele mele este că nu am o viziune foarte complicată despre afaceri. Atunci când mă gândesc la ce servicii vreau să ofer pe Virgin Atlantic, încerc să îmi imaginez dacă mie şi familiei mele ne-ar face plăcere să le cumpărăm pentru noi înşine. Adeseori este extrem de simplu.

M-am obişnuit ca în viaţă să mă aştept la lucruri neaşteptate.

Trebuie să fii pregătit în orice moment să faci faţă surprizelor. Din asta dezvolţi un mod de a te pune pe picioare şi a merge mai departe.

Articolele şi scrisorile de la personal sunt primele pe care le citesc dimineaţa.

Lumea are nevoie de un grup de bătrâni – cum este Nelson Mandela- care să intervină în numele comunităţii umane în situaţii dificile.

DALAI LAMA: „Dacă vreţi să trăiţi în pace, aduceţi pacea celuilalt. Dacă  vreţi să vă ştiţi în siguranţă, ajutaţi-i şi pe ceilalţi să se simtă în siguranţă. Dacă vreţi să înţelegeţi mai bine lucrurile aparent de neînţeles, ajutaţi-l şi pe celălalt să înţeleagă mai bine. Dacă vreţi să vă vindecaţi propria tristeţe sau mânie, căutaţi să vindecaţi tristeţea sau mânia celuilalt”.

Părinţii mei iubesc enorm Africa, ca şi mine, şi în 1999 am cumpărat o minunată rezervaţie de animale sălbatice numită Ulusaba, în Africa de Sud, unde ne-am construit o casă adorabilă, pe un deal care străjuieşte deasupra junglei. Asta face parte dintr-o afacere, însă avem grijă să ne facem timp şi să o vizităm şi noi adeseori. Acestea sunt momentele pe care ţi le aduci aminte şi pe care le preţuieşti.

Pentru aceea dintre voi care nu aţi petrecut zece zile în cort, cu tatăl vostru – dacă sunteţi atât de norocoşi încât să puteţi face aşa ceva -, v-o recomand cu căldură, din toate punctele de vedere.

Insula Necker – bijuteria care simbolizează sentimentele pe care Joan şi eu le avem unul pentru celălalt, a devenit un loc în care toată familia se simte acasă. Încercăm să ne ducem pe Insulă de Paşte, vara şi în vacanţa de Crăciun. Cu părinţii mei, cu surorile mele şi familiile lor, cu prietenii cei mai apropiaţi şi cu încă nişte colegi de prin toate companiile Virgin formăm o adunătură pestriţă care se bucură de ceea ce se întâmplă şi care evadează din toate în afară de aparatul de fax (….). Când suntem acolo, existăm unii pentru alţii.

Oricum ar fi lumea pe care v-o creaţi, puteţi îmbrăţişa ceea ce este nou şi diferit ori de câte ori vreţi.
Credeti ca are dreptate?

PS: Richard Branson publica articole traduse si in limba romana in revista Cariere http://www.cariereonline.ro


Advertisements

0 Responses to “PIERDEREA VIRGINITĂŢII, Autobiografia lui Richard Branson”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s





%d bloggers like this: