Varza cu carne cum o face mama

Este o reteta obisnuita, de mancare pentru primele zile din saptamana, cand venim tarziu de la serviciu si nu avem timp sa improvizam ceva si preferam doar sa incalzim.

Stiu ca nu o cunoasteti pe mama, dar va spun eu, gateste extraordinar de bine. Un pic cam gras uneori, dar intotdeauna cu gust. Astfel ca am vazut la ea o reteta de varza cu carne, varza taiata, nu maruntita fidea, la care mi-am adus si eu propria inspiratie.

Se folosesc doua sau trei verze de dimensiune mica. Daca nu gasiti, folositi ca mine, doua verze mari, dar lucrurile se complica putin la aceste dimensiuni.

Ingrediente:

2-3 verze mici

400 grame carne macra taiata marunt (porc, vita, pui)

2 cepe

2 morcovi (optional)

Boabe de piper, foaie de dafin, putin cimbru

Suc de rosii

Marar la sfarsit

Unt (cat o nuca)

Ulei pentru calit

sare

Mod de preparare:

Taiati carnea bucati cat mai mici (fierbe mai bine) pe care le stergeti intr-un servetel sa nu fie umede si le caliti in putin unt. Am vazut la Julia Child (despre care v-am povestit aici) ca usuca carnea inainte de a o praji pentru ca se fragezeste mai bine. De asemenea, untul este tot inspiratia ei. Carnea odata calita poate fi scoasa pe un servetel intr-un castron.

Varza o curatati intai de primele foi foarte groase, apoi taiati cotorul rotund si o taiati in patru (pentru inceput). Incercati sa luati cotorul de pe fiecare bucata, dar daca vedeti ca se desprind foile, renuntati. Eu am taiat sferturile astea de varza in mai multe bucati, din cauza ca verzele au fost imense. De aceea mi s-au desprins destul de mult in oala la calit si apoi la fiert.

     

Luati fiecare bucatica de varza si o prajiti (macar pe o parte) in tigaie dar si in oala, in unt (daca vreti) sau in putin ulei. Atentie sa nu puneti mult ulei; adunat de la toate bucatile calite poate face varza prea gretoasa. In acelasi timp, putin ulei face ca bucatile de varza sa sara si sa stropeasca destul de mult totul in jur. Estompati cu un capac. Am spus tigaie si oala pentru ca eu fac asta in paralel, ca sa economisesc timp. In oala incepeti totusi prin a pune dupa ulei, cepele tocate marunt si morcovii (pe care eu ii pun pentru ca-mi place gust lor calit, insa nu sunt in reteta originala), apoi primul strat de verze. Pentru ca ele au acoperit deja fundul cratitei de-acum nu veti mai putea cali restul de bucati aici. Prin urmare, puteti pune o cana de apa si capacul si sa lasati sa se inabuse pana sunt gata celelalte bucati de varza pe care le caliti in tigaie. Atentie, calitul/prajitul verzei poate dura destul de mult, si eu nu fac asta decat pe o parte a verzei, dupa care o intorc/pun in oala, fara a insista prea mult. Daca ati intoarce-o pe toate partile, s-ar si desprinde de tot fiecare foaie.

     

Odata ce ati reusit sa puneti in oala toata varza care incape (uneori nu incap toate bucatile maruntite) puneti suc de rosii si apa (sa acopere trei sferturi din cratita maxim). Varza se umfla si poate da pe-afara. Daca puneti capac se inabusa chiar bine. Am adaugat in oala cateva boabe de piper, doua foi de dafin, cimbru, sare si am dat-o la cuptor. Se poate face si pe aragaz, si, din cand in cand, incercati sa o intoarceti usor.

   

La sfarsit, puneti marar, e delicios. De data asta eu nu am avut si nu am pus. Atunci cand o mancati, puteti pune si smantana pe ea.

Nu gatesc lucruri sofisticate, o fac dupa posibilitatile mele financiare si de timp. De asemenea, nu fac cele mai minunate poze, cadrul fiind bucataria mea care imi este tare draga. Dar ma bucur sa impartasesc cu altii ceea ce gatesc si sa-i si servesc pe cei care-mi fac o vizita.

1 Response to “Varza cu carne cum o face mama”


  1. 1 CD August 26, 2012 at 22:32

    Oana – arata super; voi incerca si eu!
    Pup,
    CD


Leave a Reply

